Benzín 95 E10 neohrozuje autá, ale prispieva k zlepšeniu životného prostredia
B r a t i s l a v a (21. november 2019) – Podľa zákona, ktorý bol schválený v NR SR v októbri 2019, sa na Slovensku od 1. januára 2020 v najbežnejšom palive s oktánovým číslom 95 zvyšuje obsah biozložky z približne 6 - 7 % na 9 % a jeho označenie bude E10. Od súčasného benzínu 95 s označením E5 sa líši len vyšším obsahom biozložky (bioetanolu). Benzín s označením E10 spĺňa všetky kritériá, ktoré stanovuje štátna norma STN EN 228. Palivo E10 je v EÚ postupne zavádzané aj na základe Európskej smernice pre kvalitu palív a v celkovom kontexte riešenia environmentálnych záväzkov jednotlivých štátov únie.
„Benzín 95 E10 je štandardný benzín. Nie je to žiadny experiment. Dnes sa masívne používa v Belgicku, Bulharsku, Estónsku, Fínsku, Francúzsku, Nemecku, Luxembursku, Rumunsku a Holandsku a od 1. januára 2020 pribudnú aj Maďarsko, Litva a Slovensko. Už dlhé roky sa používa v USA, Kanade, Austrálii a na Novom Zélande, v Brazílii, Argentíne, Číne, Indii, Thajsku, na Filipínach, v Kolumbii, Venezuele ... atď. Na toto palivo denne jazdia stámilióny áut na celom svete. A zjavne aj tam, kde majú oveľa starší vozový park, ako máme my na Slovensku,“
povedal expert na legislatívu v oblasti obnoviteľných zdrojov a konzultant Združenia pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB) Ing. Radoslav JONÁŠ.
Podľa stanoviska ZVVB došlo v uplynulých dňoch a týždňoch k niekoľkým mediálnym nepresnostiam ohľadne E10, ktoré spôsobili nervozitu v motoristickej verejnosti na Slovensku.
„Nie je možné tvrdiť, že benzín 95 E10 môže poškodiť motor alebo palivovú sústavu starších áut, pretože na to neexistuje relevantný podklad. Naopak – existujú obsiahle štúdie relevantných inštitúcií – napríklad Európskeho normalizačného ústavu, ktoré jednoznačne preukázali, že benzín E10 nemá negatívny vplyv na materiály, z ktorých sú vyrábané motory a palivové sústavy áut,“
povedal Radoslav Jonáš a dodal, že také isté výsledky vyplynuli aj z mnohých ďalších výskumov, ale najmä z používateľskej praxe. Autá spaľujúce benzín E10 fungujú na celom svete bez poškodenia motorov a sú emisne šetrnejšie. Nezaznamenávajú ani žiadny citeľný pokles výkonu, životnosti, alebo spotreby.
Kompatibilitu vášho automobilu si môžete overiť: v Návode na obsluhu, u výrobcu a na webe: https://www.acea.be/uploads/publications/ACEA_E10_compatibility.pdf
Kompatibilitu motocyklov nájdete na webe: https://www.acem.eu/component/content/article/2-non-categorise/33-e10
Podľa Radoslava Jonáša je s biopalivami spojených viacero mýtov, ktorých spoločnou vlastnosťou je, že sa v praxi nikdy nestali. Na stránke www.zvvb.sk je podľa Jonáša zoradený mix najčastejších mýtov
„Pracujeme s problematikou biopalív už viac ako desať rokov a už sme počuli a videli všeličo. Realitou však je, že biozložka v palivách so sebou nenesie žiadne riziká – naopak, je to najlacnejší a najefektívnejší známy spôsob, ako splniť naše environmentálne záväzky. Navyše sa veľa investuje do výskumu a cieľom je zvládnuť udržateľnú výrobu biopalív z odpadu. Už dnes biopalivári napríklad vyrábajú aj biopalivá z použitého kuchynského oleja,“
povedal Radoslav Jonáš a dodal, že jeden z mohutne šírených mýtov sa týka toho, že plodiny, z ktorých sa biopalivá vyrábajú, zaberajú plochy pre potravinársku výrobu a masívnou chemickou ochranou ničia životné prostredie.
„Tu treba povedať dve veci. Po prvé – takzvaná emisná stopa jedného litra biopaliva, ktorá sa počíta od zasadenia semena plodiny až po spálenie v motore, je v porovnaní s emisnou stopou fosílneho paliva, ktorá sa počíta od vyťaženia ropy až po spálenie v motore o 70 % nižšia. Po druhé – plodiny, ktoré sa používajú na výrobu biopalív, čiže najmä kukurica a repka olejná, sa na Slovensku pestujú približne na 6 % obrábanej pôdy, pričom zároveň platí, že približne 50 % produkcie repky olejnej a približne 30 % produkcie kukurice ide každý rok zo Slovenska na export. To sú štatisticky overiteľné fakty,“
povedal Radoslav Jonáš a na záver zdôraznil, že na teritóriu EÚ platia pre poľnohospodárov pravidlá trvalej udržateľnosti a správnej farmárskej praxe, ktoré upravujú celý cyklus – vrátane hnojenia a striedania plodín.
Otázky a odpovede k E10
Čo sú biopalivá, o ktorých sa aktuálne hovorí?
Tekuté biopalivá sú obnoviteľným (OZE) a alternatívnym zdrojom energie v k fosílnym a používajú sa v doprave. V presne stanovenom pomere sa primiešavajú do fosílnych palív a tieto postupne nahrádzajú. Vyrábajú sa z rôznych poľnohospodárskych surovín ale aj odpadov akým je napr. použitý kuchynský olej (UCO). Sú časťou politiky trvalo udržateľného rozvoja a odpoveďou na vážne environmentálno-energetické otázky ľudstva. Znižujú emisie skleníkových plynov a tiež toxických a zdraviu škodlivých látok, prispievajú k energetickej ale aj potravinovej sebestačnosti štátov a zamestnávajú v pridružených odvetviach (farmári, logistika, výskum a pod.) v prostredí EÚ viac ako 200 000 ľudí.
Prečo E10?
Palivo E10 je už niekoľko rokov skúšobným palivom na skúšanie spotreby paliva a je plne v súlade s normou EN 228. Bioetanol zabezpečuje až 70% úsporu emisií skleníkových plynov oproti fosílnemu ekvivalentu. Ku koncu roku 2022 bude prvé vyhodnotenie plnenia vyššie zmienených environmentálno-energetických cieľov (ktoré sa mali dosiahnuť ku koncu 2020), ktoré v našom záujme potrebujeme splniť. E10 je najjednoduchším a najlacnejším spôsobom ako ku splneniu cieľov prispieť tak, aby to motoristi pocítili čo najmenej a Slovensko sa vyhlo sankciám zo strany EÚ za ich neplnenie.
Etanol v benzíne je zároveň nástrojom ochrany nášho zdravia. Etanol produkuje oveľa menej škodlivých emisií oproti benzínu, redukuje najmä emisie benzénu a prachových častíc. Je preto v našom osobnom záujme mať zdravšie a ekologickejšie palivo.
E10 a staré autá?
Všetky autá na Slovensku vrátane starých dnes jazdia na benzín s biozložkou v objeme 6-7%, ak netankujú prémiové palivo. Nikomu sa z dôvodu používania biozložky v palive autá nekazia. Na Slovensku je priemerný vek áut cca 13,5 roka, v Rumunsku a Bulharsku cez 16 rokov. V Rumunsku aj Bulharsku je už benzín E10 zavedený a funguje bez výraznejších problémov.
Podľa štúdie vypracovanej pre Európsky normalizačný úrad „Testy motorov s novými typmi biopalív a vývoj biopalivových noriem“, benzín E10 nemá žiadny negatívny vplyv na motor ani palivovú sústavu, je nekompatibilný iba s PUR (polyuretánovými) tesneniami, ktoré sa používali v starých autách.
T.j. benzín E10 nemá žiadny negatívny vplyv na tieto časti motora a palivovej sústavy:
Kovy:
- palivová nádrž a trubky z nerezovej ocele
- palivová nádrž z hliníka
Plasty:
- palivová nádrž z HDPE
- palivové hadičky z PTFE
Elastoméry:
- palivové hadičky z PTFE
- hadičky a tesnenia z NBR
- tesnenia z POM
- ostatné výrobky z AEM, CPE, CSPE, HNBR a FKM.
Uvedená štúdia tiež udáva ďalej tieto údaje:
- 90% áut vyrobených od r. 2003 (max 16 ročné) je kompatibilných s benzínom E10
- 100% áut vyrobených od r. 2008 (max 11 ročné) je kompatibilných s benzínom E10
- Väčšina áut vyrobených v EÚ od r. 2011 (max. 8 ročné) je kompatibilných s palivom E20
Podľa našich výpočtov a odhadov nebude mať so zavedením 95 oktánového benzínu E10 problém cca 99% osobných aut na Slovensku.
Pre tú malú časť starých áut, u ktorých by sa tento problém mohol vyskytnúť, existuje stále viacero možností: v prvom rade pozrieť sa do príručky užívateľa k vozidlu alebo ak ju nemajú, poradiť sa autorizovaným predajcom alebo servisom danej značky, následne je možné buď vymeniť PUR tesnenie, prípadne tankovať benzín E5, ktorý by sa podľa petrolejárskej asociácie SAPPO mal naďalej na pumpách aj po 1.1.2020 nachádzať.
Prečo sa zvyšuje podiel ich používania?
Sú efektívnym nástrojom, ktorý je v súčasnosti k dispozícii na dosiahnutie povinného podielu obnoviteľnej energie (10% k 2020) a zníženie emisií z dopravy (o 6% k 2020), ktorá je zodpovedná za cca 25% z celkových emisií. Záväzné ciele v tejto oblasti si stanovili nie len štáty EÚ, ale aj mnohé štáty sveta, ktoré chcú participovať na okamžitom riešení problémov súvisiacich s klimatickou zmenou. Ak majú štáty záujem na znížení fosílnej energie, musia zvyšovať svoje úsilie v podiele obnoviteľnej energie a vyvíjať jej rôzne alternatívy. Pre dopravu ich zatiaľ veľa neexistuje.
Kde sa používa E10 v Európe a vo svete?
E10 sa dnes používa v 9 krajinách EÚ (napr. Francúzsko, Nemecko, Rumunsko, Bulharsko), od 1.1.2020 ho budú používať aj v Litve, Maďarsku a na Slovensku, spolu v 12 krajinách Európy, čo predstavuje viac ako 220 miliónov ľudí a cca 45% všetkých obyvateľov Európy.
Vo svete sa E10 používa v USA, Kanade, Indii, Číne, Brazílii, Argentíne, Austrálii, Novom Zélande a v mnohých ďalších krajinách. Všade vo svete môžeme sledovať dlhodobý trend podiel biozložky ešte ďalej zvyšovať na E15,20 až 85. Po homologizácii dodatočného zariadenia pre vozidlá sa začína tešiť obľube u Francúzov palivo E85 (85% etanol, 15% benzín), ktorým sa najneskôr po cca 2 rokoch priemerného jazdenia vráti investícia do prestavby vozidla prostredníctvom používania lacnejšieho paliva E85.
Kde sa používa E10 v Európe a vo svete?
E10 sa dnes používa v 9 krajinách EÚ (napr. Francúzsko, Nemecko, Rumunsko, Bulharsko), od 1.1.2020 ho budú používať aj v Litve, Maďarsku a na Slovensku, spolu v 12 krajinách Európy, čo predstavuje viac ako 220 miliónov ľudí a cca 45% všetkých obyvateľov Európy.
Vo svete sa E10 používa v USA, Kanade, Indii, Číne, Brazílii, Argentíne, Austrálii, Novom Zélande a v mnohých ďalších krajinách. Všade vo svete môžeme sledovať dlhodobý trend podiel biozložky ešte ďalej zvyšovať na E15,20 až 85. Po homologizácii dodatočného zariadenia pre vozidlá sa začína tešiť obľube u Francúzov palivo E85 (85% etanol, 15% benzín), ktorým sa najneskôr po cca 2 rokoch priemerného jazdenia vráti investícia do prestavby vozidla prostredníctvom používania lacnejšieho paliva E85.
Bude k dispozícii od 1.1.2020 95 oktánový benzín?
Áno. Dnes vodiči na benzínových pumpách tankujú najbežnejší 95 oktánový benzín s označením E5, čo znamená, že ide o benzín, ktorý obsahuje cca 6 -7 % obj. biozložky (etanol a ETBE). Slovenský parlament schválil zákon, podľa ktorého sa od 1.1.2020 zvyšuje podiel biozložky z dnešných cca 7% na 9%, teda od 1.1.2020 bude na pumpách k dispozícii naďalej 95 oktánový benzín, u ktorého sa zmení označenie z E5 na E10. Táto zmena v žiadnom prípade neznamená zánik 95 oktánového benzínu. Benzín 95 E10 je v súlade s technickou normou STN EN 228 platnou v SR.
E10 a cena benzínu
Táto otázka je v prvom rade otázkou na predajcov palív a ich politiku cenotvorby, ale pri hrubých výpočtoch ak si vezmeme reálne ceny benzínu a bioetanolu, nárast ceny by teoreticky v niektorom období mohol byť max. do 0,4 centu /l čo by spotrebiteľ pri cenových skokoch o 10ky centov/l v dôsledku zmien ceny ropy ani nemal postrehnúť.
E10 a výkon auta
V skutočnosti vo väčšine prípadov nie je možné pozorovať a priradiť zmeny spotreby paliva práve použitiu paliva E10. Nárast spotreby totiž závisí hlavne od vlastností vozidla pričom, spotrebu paliva zásadne zvyšujú iné faktory ako napr.: použitie klimatizácie, tlak v pneumatikách, zaťaženie vozidla, štýl jazdy, rýchlosť, výška vozidla, dopravné podmienky atď.